ДП "Завод імені В.О. Малишева" завжди вважався одним із флагманів вітчизняного ОПК. Фактично з нього починається славетна історія українського збройного бізнесу – коли в 1996 році завод разом із компанією "Прогрес" почав виконувати найбільший в історії України контракт на поставку Пакистану 320 танків Т-80УД. Потім було багато проектів та угод, та й Україна разом із означеним контрактом увійшла до десятки лідерів світового збройного експорту.
Нині підприємству виконується 125 років із дня заснування. Напередодні ювілею легенди вітчизняного машинобудування із ІА "ОПК" поспілкувався генеральний директор підприємства Василь Крилас та розповів про поточні виклики і стратегію розвитку заводу, а також про сформований портфель замовлень та перспективні розробки, які допоможуть "Заводу імені В.О. Малишева" вийти на новий рівень ефективності.
2020 рік ще не закінчений, але вже зараз, порівнюючи результати з минулим роком, можна стверджувати, що підприємство випереджає минулорічні показники. Як, незважаючи на корективи, що внесла епідситуація в країні, заводу Малишева вдалося вийти на новий рівень?
2020 рік став непростим в житті кожної людини. Не виключення це і для колективу заводу Малишева. До проблем, що сформувались у попередні періоди – невиконання договірних зобов’язань та збитковість виробничої діяльності, — додалися і виклики роботи в особливому режимі, який було запроваджено на всіх підприємствах "Укроборонпрому" під час дії карантину у зв’язку із загрозою поширення коронавірусу в Україні. Потрібно було змінювати алгоритм дій у всій системі господарювання на підприємстві. Це і дистанційна робота або робота за гнучким графіком, і додаткові відпустки, обов’язковий двотижневий карантин у разі контакту з хворими, проведення дезінфекції приміщень та інші необхідні заходи. А враховуючи те, що наше підприємство задіяне у виконанні державного оборонного замовлення і зовнішньоекономічних контрактів, було необхідно не тільки зберегти темпи промислового виробництва, але і у повному обсязі забезпечити виконання запланованих виробничих показників та взятих на себе зобов’язань. Коронакриза стимулювала нас розвиватися! Завдяки комплексу заходів нам вдалося вдосконалити існуючу систему організації виробництва та праці, підвищити рівень матеріально-технічного постачання, перевести наради в онлайн-режим, і разом з цим оперативно реагувати на усі нестандартні для заводу ситуації. Так, за результатами 8 місяців 2020 року, у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року, вдалося збільшити обсяг товарного випуску на 71%, а обсяг реалізації продукції – збільшено в 1,5 рази, а продуктивність праці підвищилася на 75%.
Чи має можливість сьогоднішній "ЗІМ" вийти на нові темпи виробництва?
Так. На підприємстві вже багато зроблено задля модернізації виробництва, ми постійно працюємо над збільшенням обсягів випуску продукції та розширенням її номенклатури. Цього року ми майже у два рази збільшили випуск двигунів для бронетехніки і плануємо, що цей показник буде зростати. Ми освоюємо виготовлення корпусів для БТР-4, працюємо над удосконаленням технологічного процесу та зменшенням трудомісткості цього виробу. Серед завдань — відновлення випуску цивільної продукції: двигунів для "Укрзалізниці".
ПОРТФЕЛЬ ЗАМОВЛЕНЬ
Наскільки підприємство завантажене роботою зараз?
Ми завантажені роботою на 2020 рік у повному обсязі. Планом на 2020 рік передбачено реалізувати продукції на 1,9 млрд грн. Основним напрямком є реалізація продукції військового призначення. Окрім контрактів з Міністерством оборони України, це експортні контракти, за якими постачається комплектація та запчастини для важкої гусеничної техніки за посередництвом ДК "Укрспецекспорт", а також внутрішні контракти з нашим надійним партнером – ДП "Харківське конструкторське бюро імені О.О. Морозова", який розробляє для нас нову техніку і здійснює на виробництві конструкторський супровід виконання замовлень.
Які держзамовлення сьогодні виконує "ЗІМ"? Чи продовжується, зокрема, ремонт і модернізація "Булатів", пошкоджених у зоні проведення бойових дій на сході України?
"Завод імені В.О. Малишева" продовжує виконання державного оборонного замовлення на ремонт і модернізацію танків "Булат". До речі, найближчим часом плануємо передати замовнику чергову партію відремонтованих і модернізованих Т-64БМ "Булат" для української армії. Фахівці заводу встановили на них новітню систему зв’язку, покращені прилади прицілювання та систему спостереження. Виконання цього замовлення триває.
Нещодавно на підприємстві стартувало серійне виробництво гусеничних стрічок для бойових машин піхоти. Наскільки цей напрямок перспективний для заводу Малишева?
Нагадаю, що до недавнього часу гусеничні стрічки для БМП-2 виготовляли тільки за кордоном, і тепер, завдяки старту серійного виробництва на "ЗІМ", ці комплектуючі Україна виготовляє самостійно. В серпні наші фахівці завершили виробництво декількох гусеничних комплектів для БМП-2 на замовлення Житомирського бронетанкового заводу, який займається ремонтом бойових машин піхоти. Нині тривають роботи з виготовлення наступної партії комплектів.
Потреба у серійному виробництві гусениць для БМП-2 в Міністерстві оборони України є, тож ми сподіваємось на замовлення і на наступний рік – як для Житомирського бронетанкового заводу, так і для поповнення складських резервів Міноборони, що надасть можливість додатково завантажити підприємство. Також сподіваємось, що спецекспортери будуть пропонувати цю продукцію як експортний варіант для інших країн, на озброєнні яких знаходяться БМП. В інших країнах таких машин значна кількість, тому ми очікуємо вихід і на зовнішній ринок.
ПЕРСПЕКТИВНЕ ВИРОБНИЦТВО
Чи планує завод Малишева випуск основного виробу — БМ "Оплот"?
Ми готові виготовляти бойові машини "Оплот", у тому числі і для Збройних Сил України. В свою чергу, Міністерство оборони України готове замовляти "Оплоти", але за умов повного імпортозаміщення. Річ у тому, що у складі цих бойових машин знаходяться ряд приладів, деталей і матеріалів, що виробляються в Росії. Зараз проводяться дослідно-конструкторські роботи з імпортозаміщення, разом з ДП "ХКБМ" та іншими співвиконавцями.
Чи цікавляться придбанням "Оплотів" інозамовники?
До наших БМ "Оплот" велику зацікавленість проявляють представники країн азіатського та африканського регіонів. У даному напрямку проводимо активну презентаційну роботу — як під час відвідування нашого підприємства представниками іноземних країн, так і на засіданнях комісії з військово-технічного співробітництва із залученням представників іноземних посольств.
На початку 2020 року підприємство вийшло на нову швидкість виробництва двигунів. Чи вдалося зберегти ці темпи і чи забезпечене підприємство замовленнями на виготовлення двигунів і на наступний рік?
Виробництво двигунів йде за планом. Ми забезпечені замовленнями на виготовлення двигунів не тільки до кінця 2020 року. Зараз ДП "Укрспецекспорт" дуже активно працює над замовленнями для заводу і на наступний рік.
МОДЕРНІЗАЦІЯ
Двигунобудуванню необхідний серйозний рівень технічного забезпечення. Чи модернізується обладнання агрегатного майданчику "ЗІМ" за потребами цього надточного виробництва?
Ви абсолютно праві. Ми не тільки наростили випуск продукції, але й активно займаємось модернізацією, технічним переоснащенням і реконструкцією діючих виробництв. Ми працюємо над введенням в експлуатацію нового обладнання та освоєнням випуску продукції з урахуванням оновлених технологічних процесів. Основним об’єктом модернізації є філія "Агрегатний завод" ДП "Завод імені В. О. Малишева", на якій виготовляються унікальні за своїми характеристиками двигуни для бронетанкової техніки. Ця продукція складна і потребує використання високоточних комплектуючих. А нове обладнання з числовим програмним управлінням дозволить організувати виробництво деталей потрібної якості з мінімальним впливом людського фактору. На агрегатному майданчику вже організовані окремі дільниці, на яких встановлені та введені в експлуатацію 17 одиниць сучасного обладнання провідних світових марок. Це обробляючі центри з ЧПУ для виготовлення блоків циліндрів; 5-ти, 4-х та 3-х координатні токарно-фрезерні станки для оброблення деталей складної конфігурації таких як крильчатка, дифузор та ін.; устаткування для вакуумного просочення, яке усуває дефекти мікропористості у відповідальних корпусних деталях, що виготовлені ливарним методом; обробляючий центр для шліфування та полірування колінчастих валів; потужні компресори для забезпечення виробництва стисненим повітрям та ін. Кожна одиниця новітнього обладнання дозволяє вивільнити 5–7 одиниць застарілих станків. У зв’язку з освоєнням нового обладнання більша кількість деталей виробляється на верстатах з числовим програмним керуванням. Це значно підвищує продуктивність, точність виготовлення і в певній мірі вирішує кадрову проблему. До речі, у стані монтажу знаходяться ще чотири одиниці обладнання. Для виробництва танкових моторів.
А які ще виробничі напрямки потребують негайного переоснащення?
Наш основний напрямок – це виробництво і модернізація бронетехніки. Завдання сьогодення для нас – забезпечення якісної підготовки виробництва танку "Оплот". Також потребує негайної модернізації наше ливарне виробництво, яке забезпечує заготовки для виробництва як спеціальної, так і цивільної продукції. Вкрай важливим для нашої подальшої ефективної роботи є комплекс обладнання для термічного оброблення листових деталей із броньованої сталі. В перспективі нам потрібні технологія і обладнання для зміцнення ствола гармати. Впровадження сучасних технологій і новітнього обладнання — це наше майбутнє. Удосконалення технології і модернізація обладнання підвищать якість продукції та значно збільшать кількість деталей, вузлів, агрегатів, які вироблятимуться за коротший час.